fundacja mikolaja     boton azul    DSC 0446c
 76a9c570815d194f9faa79fc9f82cc22 L         wywiadowkagr2

1a 8 6  6  5
wtorek, 30 październik 2018 09:50

„POLSKO-GRUZIŃSKA PRZYJAŹŃ W DRODZE DO NIEPODLEGŁOŚCI” - podsumowanie II etapu projektu

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Za nami drugi etap realizacji projektu „POLSKO-GRUZIŃSKA PRZYJAŹŃ W DRODZE DO NIEPODLEGŁOŚCI”, sfinansowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach konkursu „Międzynarodowa wymiana młodzieży”

W dniach 18.09.2018 r. - 26.09.2018 r. gościliśmy 24-osobową grupę gruzińskich uczniów wraz z opiekunami ze szkoły w Khashuri.
W Polsce grupy projektowe z obu krajów wzięły udział w uroczystościach związanych z 100. Rocznicą Odzyskania Niepodległości przez naszą ojczyznę, warsztatach historycznych, wystawach czasowych, debatach, warsztatach fotograficzno-filmowych, językowych, a także w wyjazdach historycznymi ścieżkami – do Warszawy, Krakowa, Wieliczki i Zakopanego.
Pragniemy zaprezentować Państwu relację samych uczniów z działań projektowych w Polsce.

Dzień 1. 18 października
Ten dzień był przez wielu z nas długo wyczekiwany. W końcu, po kilku tygodniach ponownie zobaczymy naszych przyjaciół z Gruzji. Kiedy my byliśmy na lekcjach nasi nauczyciele udali się do Warszawy, aby powitać gości. Gdy już wspólnie z opiekunami dotarli oni do Ciechanowca, powitano ich serdecznie. Następnie udaliśmy się ze swoimi przyjaciółmi z Gruzji do naszych rodzinnych domów. Po przywitaniu nie zabrakło okazji do rozmów, lepszego poznania się oraz spróbowania naszych narodowych potraw. Potem zmęczeni poszliśmy spać, aby być wypoczętymi następnego dnia.

Dzień 2. 19 października
Ten dzień przeznaczono na rożne aktywności i zwiedzanie Ciechanowca. Rano, po śniadaniu, zebraliśmy się w szkole, gdzie odbyło się oficjalne powitanie grupy z Gruzji. Po usłyszeniu kilku ciepłych słów ze strony Pana Dyrektora Eugeniusza Święckiego, zaprezentowali się: grupa musztry paradnej oraz chór szkolny, który swoim występem nawiązał do tematyki naszego projektu i zaśpiewał piosenki patriotyczne, podkreślające zmagania narodu polskiego w walce o niepodległość. Goście mieli również okazję obejrzeć wystawę czasową poświęconą 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Po tym uroczystym wydarzeniu wyszliśmy na boisko szkolne, gdzie odbywał się ,,Bieg dla Niepodległej - 2018". Niektórzy z uczestników naszego projektu również wzięli udział w sportowej rywalizacji, świętując tym samym stulecie odzyskania niepodległości przez naszą ojczyznę. Po obiedzie udaliśmy się na spacer do ciechanowieckiego Muzeum Rolnictwa, gdzie pokazaliśmy gościom skansen i od przewodnika usłyszeliśmy, jak niegdyś żyli nasi przodkowie. Wieczorem razem z innymi uczniami naszej szkoły, uczestniczyliśmy w dyskotece, na której do otrzęsinowej zabawy klas pierwszych zaproszono również naszych gości z Gruzji. Po świetnej, integrującej zabawie, zmęczeni udaliśmy się do domów, gdzie czekały na nas nasze rodziny.

Dzień 3. 20 października
Trzeciego dnia pobytu naszych gości w Polsce, udaliśmy się do Warszawy. Pierwszym punktem programu była wizyta w Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Zarówno na nas, jak i na naszych gościach zrobiły wrażenie piękne sale balowe, łoża królewskie, czy obrazy znamienitych malarzy barokowych, jak np: Rubensa. Przeżyliśmy wspaniałą lekcję historii. Niezbyt dobra pogoda nie przeszkodziła nam w dalszym poznawaniu naszej stolicy, bo następnie pojechaliśmy do śródmieścia, gdzie w jednym z centrów handlowych mogliśmy mieć trochę czasu tylko dla siebie. Jedni z nas woleli robić zakupy, drudzy zaś spokojnie rozmawiali popijając herbatę, w jednej z wielu kawiarni. Potem udaliśmy się na obiad. Po powrocie do Ciechanowca mogliśmy integrować się z Gruzinami wspólnie muzykując, lub spotykając się rodzinnie razem z innymi uczestnikami projektu.

Dzień 4. 21 października
Wstaliśmy wcześnie rano, aby udać się w daleką podróż na południe kraju. Naszym celem była Kopalnia Soli w Wieliczce. Dowiedzieliśmy tam się wielu ciekawych informacji o tym miejscu. Poznaliśmy też interesujące historie i legendy. Jedną z nich była opowieść o świętej Kindze oraz powstaniu kopalni. Zachwycaliśmy się ślicznymi podziemnymi jeziorami, komorami oraz najpiękniejszą Kaplicą św. Kingi. Chętni mogli kupić pamiątki z soli, a nawet samą sól, która uchodzi za jedną z najlepszych. Niestety, musieliśmy opuścić to wspaniałe miejsce i udać się do naszego ośrodka w Zakopanem. Tam zjedliśmy pyszną kolację, po której dostaliśmy czas wolny, który przeznaczyliśmy na integrację z naszymi przyjaciółmi z Gruzji. Dzień ten był męczący, ale na pewno nie zapomnimy go na długo.

Dzień 5. 22 października
To już piąty dzień naszego projektu. Rano, po śniadaniu udaliśmy się na spływ Dunajcem. Pogoda była zmienna, początkowo przeszkadzała nam mgła, ale z czasem odsłaniały się piękne szczyty Pienin. Szczególną uwagę zwracały strome zbocza, wpadające wprost do rzeki. Gdy dopłynęliśmy do Szczawnicy, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie i udaliśmy się na obiad do naszego ośrodka. Po posiłku pojechaliśmy na Krupówki. Dostaliśmy tam kilka godzin wolnego czasu, który przeznaczyliśmy na zakupy, robienie zdjęć, czy wspólne rozmowy w kawiarni. Po powrocie do hotelu wspólnie z gruzińskimi przyjaciółmi, integrowaliśmy się ucząc wzajemne języka gruzińskiego jak i polskiego, bawiliśmy się, śpiewaliśmy i cieszyliśmy ze spędzonego razem czasu.

Dzień 6. 23 października
Na dzisiaj organizatorzy zaplanowali zwiedzanie Zakopanego. Rano, po śniadaniu spotkaliśmy się z przewodnikiem i ruszyliśmy na przejażdżkę po zimowej stolicy Polski. Zobaczyliśmy największe atrakcje tej okolicy: Aqua Park, Gubałówkę czy Giewont. Udaliśmy się również do wsi Ząb, skąd rozciągał się piękny widok na Tatry. Niestety porywisty wiatr i mżący deszcz nie pozwoliły nam na pieszą wędrówkę. W zamian zwiedziliśmy muzeum interaktywne, uczestnicząc w lekcji zarówno biologii jak i geografii. Następnie pojechaliśmy na obiad do naszego pensjonatu. Wczesnym wieczorem wszyscy wsiedliśmy do zaprzęgów konnych, którymi we wspaniałych nastrojach przejechaliśmy przez najpiękniejsze ulice Zakopanego. Do hotelu wróciliśmy zmarznięci, ale weseli. Na kolację mieliśmy zaplanowane ognisko, ale i tym razem przeszkodził nam halny. Po posiłku spędzaliśmy czas z przyjaciółmi z Gruzji w pokojach, bo niestety wiedzieliśmy że to jeden z ostatnich dni naszego projektu.

Dzień 7, 24 października
Przedostatni dzień naszego projektu przeznaczyliśmy na zwiedzanie Krakowa i powrót do naszego Ciechanowca. Rano, po śniadaniu, musieliśmy pożegnać się z górami. Ruszyliśmy w podróż do dawnej stolicy Polski, czyli Krakowa, gdzie odwiedziliśmy Wawel. Gruzinów zachwycała nasza architektura, której w takiej formie nie spotkamy w ich kraju. Z uwagą słuchaliśmy przewodnika, opowiadającego o szczegółach komnat królewskich. Pochyliliśmy również czoła odwiedzając miejsca spoczynku Józefa Piłsudskiego - postaci szczególnie ważnej przy wspominaniu rocznicy odzyskania niepodległości oraz Lecha i Marii Kaczyńskich, którzy znani są nie tylko nam, ale też wszystkim Gruzinom. Potem udaliśmy się do restauracji znajdującej się nieopodal Zamku Królewskiego. Roztaczał się z niej piękny widok na Wisłę i wcześniej wspomnianą fortecę. Był to dobry moment, aby uwiecznić na fotografiach krakowskie pejzaże. Następnie udaliśmy się w daleką podróż do naszego rodzimego miasta. Po przyjeździe czekał nas ostatni wieczór w ramach naszego projektu. Był on krótki, bo następnego dnia musieliśmy wstać wczesnym rankiem. Wszyscy przebywaliśmy wtedy z naszymi rodzinami i przypominaliśmy sobie najwspanialsze momenty, które razem spędziliśmy.

Dzień 8, 25 października
To już ostatni dzień naszego projektu. Musieliśmy wstać wcześnie, bo już o 4:30 z Ciechanowca wyjechała grupa naszych przyjaciół z Gruzji. Towarzyszyli jej nasi nauczyciele i niektórzy z nas, uczniów. Na parkingu każdy z naszych gości musiał już niestety pożegnać się ze swoją polską rodziną i naszym miastem. W autobusie wszyscy goście otrzymali również prezenty od szkoły. Po dotarciu na warszawskie lotnisko nadszedł czas ostatniego pożegnania z Polską i nami. Na twarzach naszych przyjaciół z Gruzji widzieliśmy łzy i smutek, ale czy to źle? To doskonałe podsumowanie naszego projektu, gdyż świadczy ono o zawartych i zacieśnionych przyjaźniach między narodami oraz samymi uczniami z naszych dwóch bratnich krajów. Widzieliśmy tam obietnicę powrotu do swoich ojczyzn, w których na pewno wszyscy się zakochaliśmy. Jednego jesteśmy pewni, ten projekt był wartościowy dla każdego z nas i mamy nadzieję, że jeszcze nieraz będziemy mogli brać udział tak rozwijających i ciekawych spotkaniach.