poniedziałek, 07 czerwiec 2021 08:17

Lektury? Daję „lajka”!

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Szkolne lektury kojarzą się wielu młodym ludziom z przykrym obowiązkiem, ciężką pracą i nudą. Gdy pytamy młodzież, czy chętnie sięgają po kanoniczne teksty literackie, często słyszymy odpowiedź przeczącą. Wielu uczniów nie czyta lektur, wybierając w zamian streszczenia, opracowania czy ekranizacje. Pożytki płynące z czytania książek są jednak niepodważalne. Jak zatem zachęcić młodych ludzi do czytania i zainteresować opracowywanymi lekturami?

Nauczyciele języka polskiego i bibliotekarze ZSOiZ w Ciechanowcu szukają różnych sposobów, aby pokazać młodzieży, że czytanie i omawianie lektur nie musi być nudne. Przykładem mogą być zajęcia języka polskiego, podczas których wykorzystywane są techniki teatralne i elementy dramy. Młodzi ludzie mają na nich okazję wcielić się w role bohaterów omawianych na zajęciach lektur. Czy współczesna nastolatka może znaleźć wspólny język z Zosią – bohaterką „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza? Czy Lady Makbet pomaga nam w zrozumieniu wielkiej tajemnicy, jaką jest psychika człowieka? Czy bohaterowie „powieści z wielkich pytań epoki pozytywizmu” – „Lalki” Bolesława Prusa mogliby pomóc dzisiejszej młodzieży w lepszym zrozumieniu otaczającej rzeczywistości? Okazuje się, że na wszystkie te pytania można odpowiedzieć twierdząco.

Nasi uczniowie, przygotowując się do zaprezentowania scenek z omawianych lektur szkolnych nie tylko lepiej poznają bohaterów, utrwalają znajomość tekstu i jego problematyki, ale, co najcenniejsze, utożsamiają się z bohaterami. Taki rodzaj przeżywania literatury staje się udziałem całej klasy, gdyż scenki zainspirowane lekturami są prezentowane na lekcjach języka polskiego. Inscenizacje są dowodem pomysłowości i wysiłku uczniów. Młodzi ludzie dbają nie tylko o zgodność z tekstem, kwestie gry aktorskiej, kostiumów, scenografii, ale sięgają także po możliwości techniczne, które dają im bogato wyposażone pracownie szkolne. Stąd też wykorzystywane są np. elementy multimedialne, prezentowane za pomocą sprzętu komputerowego, rzutników i tablic interaktywnych.

Czy takie metody są efektywne? Rozmowy z uczniami i obserwacje samych nauczycieli wskazują, że to ciekawy sposób, pozwalający „odczarować” szkolne lektury. Jeśli nauce towarzyszą zaskoczenie, humor, żart, odkrywczość, świeżość oraz bliskość współczesnego życia, młodzież bardziej interesuje się literaturą i przyswaja niezbędną w życiu i na egzaminie wiedzę.

Serdecznie zachęcamy Państwa do wyboru szkoły, w której staramy się łączyć rzetelną praktykę dydaktyczną z nowoczesnym, bliskim młodym ludziom podejściem do literatury i języka polskiego!

 

Czytany 541 razy

logofooter

Kontakt

Zespół Szkół
Ogólnokształcących i Zawodowych
w Ciechanowcu


  • Dyrektor Szkoły
    mgr Łukasz Godlewski
    (86) 277 11 35
Top