środa, 04 maj 2022 08:45

Wycieczka uczniów ZSOiZ w Ciechanowcu do Krakowa (8-11.04.2022 r.) zrealizowana w ramach przedsięwzięcia "Poznaj Polskę"

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Dzień pierwszy (8.04.2022r.) :

Nasza młodzież pełna entuzjazmu wyjechała z Ciechanowca o godz. 8:00. Do Krakowa dotarliśmy około godz. 15:00, chwilę później zakwaterowaliśmy się w Lorf Hostel&Apartaments znajdujący się w ścisłym centrum miasta. Nie mieliśmy jednak wiele czasu na zaaklimatyzowanie się, prawie natychmiast ruszyliśmy na Kopiec Kościuszki.

Wyprawa mimo sporego wysiłku okazała się opłacalna, nasz trud został nagrodzony pięknym widokiem na panoramę całego miasta na tle nadchodzącego zachodu słońca.

Po obiadokolacji część z nasz ruszyła zwiedzić przepiękną i zabytkową starówkę miasta.

Dzień drugi (9.04.2022r.) :

Po śniadaniu młodzież wraz z opiekunami udała się do Sukiennic, w których zwiedzili Galerię sztuki polskiej XIX wieku. Kolekcja dzieł twórców takich jak: Jan Matejko, Jacek Malczewski, Józef Chełmoński i innych wywołała niemałe zainteresowanie. Po obejrzeniu wszystkich pozycji i opisaniu ich genezy przez naszego przewodnika - Pana profesora Bogdana Olszewskiego odwiedziliśmy dom Jana Matejki. Podzieliliśmy się na dwie grupy by nie wywołać zbędnego tłoku. Szczególne zainteresowania wywołały znajdujące się w muzeum obrazy, wypchany koń w zbroi, nowożytne narzędzia tortur, a także narzędzia stosowane w więzieniach.

Następnie grupami ruszyliśmy zwiedzać przepiękną starówkę Krakowa. Młodzież miała okazję zobaczyć m.in. Sukiennice, Kościół Mariacki, Kolegiatę św. Anny, Pomnik Adama Mickiewicza.

Dzień trzeci (10.04.2022 r.):

Kolejny dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od zjedzenia wspólnego posiłku, a następnie pełni entuzjazmu udaliśmy się do Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie, którego zwiedzanie stanowiło najważniejszy punkt dzisiejszego dnia. Wizytę w muzeum rozpoczęliśmy od obejrzenia ekspozycji znajdującej się na głównym dziedzińcu obiektu, która została poświecona życiu mieszkańców Krakowa walczących  w szeregach Armii Krajowej. Dzięki obecności przewodnika mieliśmy okazję zapoznać się  z zasadami funkcjonowania Podziemnego Wojska Polskiego w Małopolsce, które były znacząco różne od działania Armii Krajowej w Warszawie, gdzie toczyły się walki zbrojne. Główna różnica sprowadza się do faktu, że w Krakowie nie organizowano jawnych powstań przeciwko okupantowi, zaś walka polegała głównie na działalności konspiracyjnej. Największą uwagę uczniów przykuły ekspozycje muzealne związane z umundurowaniem polskich żołnierzy oraz przedstawiające ówczesną broń palną.

Popołudnie spędziliśmy zwiedzając bogato zdobione wnętrze Kościoła Mariackiego, który w kronikach Jana Długosza został opisany jako pierwszy murowany kościół w stylu romańskim. Obecna świątynia stanęła w miejscu pierwotnej, która została zniszczona podczas najazdów tatarskich.

Dzień zakończyliśmy wspólnym posiłkiem oraz wieczornym spacerem ulicami krakowskiego Starego Miasta.

Dzień czwarty (11.04.2022 r.):

W ostatnim dniu naszego wyjazdu udaliśmy się na Wzgórze Wawelskie. Wyprawę rozpoczęliśmy od spaceru krakowskimi Bulwarami Wiślanymi, zaś po dotarciu do głównego celu zwiedzania mieliśmy okazję podziwiać Zamek Królewski na Wawelu wraz
z dziedzińcem arkadowym oraz piękno Katedry Wawelskiej. Największe zainteresowanie wywołał Dzwon Zygmunta, który stanowi jeden z najważniejszych polskich symboli narodowych.

Następnie mieliśmy możliwość zobaczenia dwóch najnowszych wystaw „Wawel zaginiony” oraz „Wawel odzyskany”, które jak mówią ich nazwy symbolizują przedmioty, które po upływie wielu lat odkryto na Wawelu oraz takie, które udało się przywrócić
do Krakowa po zakończeniu II wojny światowej.

Nasz czterodniowy wyjazd zakończył się wspólnym posiłkiem w drodze powrotnej  do domu. Wróciliśmy szczęśliwi i  bogatsi o nowe doświadczenia.