Podczas wędrówki uliczkami Ciechanowca, pierwszy dzień pobytu, nauczyciel historii z naszej szkoły, Pan Dawid Jędrzejak, przybliżył dzieje miasta z zaznaczeniem ważnej pozycji mniejszości narodowych, których ślady można zauważyć do dnia dzisiejszego (m. in. cerkiew czy też synagoga). Ważnym punktem na mapie miasta, jak i planu zwiedzania okazało się Muzeum Rolnictwa im. ks. K. Kluka. Grupa miała okazję wysłuchać szeregu informacji dotyczących wpływu placówki na miasto i region oraz związków znanych rodzin podlaskich takich jak Kiszkowie, Starzeńscy czy też Ossolińscy, pochodzący z Małopolski, z Ciechanowcem. Ogromnym zainteresowaniem cieszył się skansen mazowiecko-podlaski oraz wnętrza pałacowe, dzięki którym uczniowie z Włoch poznali dzieje wsi na pograniczu mazowiecko-podlaskim oraz sytuację materialną jej mieszkańców.
Kolejnym etapem w przedstawieniu włoskim uczniom historii Polski był wyjazd do Treblinki. Poznanie oraz zrozumienie przez nich trudnego dziedzictwa drugiej wojny światowej było jednym z najważniejszych punktów w edukacji historycznej włoskich licealistów. Tereny dawnego karnego obozu pracy oraz obozu zagłady były miejscami w których licealiści poznali tragedię związana z zagładą narodu polskiego, żydowskiego oraz romskiego. Zwiedzanie rozpoczęto od budynku muzeum w którym znajduje się makieta obozów. W pamięci uczniów z Włoch zapadły bez wątpienia nagrania, świadectwa, osób, które przeżyły pobyt w obozie zagłady. Podczas naszego pobytu towarzyszył nam przewodnik, który przybliżył uczniom zasady funkcjonowania oraz życie codzienne w obozie. Zwiedzania obozu zakończono w miejscu straceń, gdzie nauczyciel historii, Pan Dawid Jędrzejak, zwrócił uwagę na trudne dziedzictwo holocaustu w świadomości Polaków.
Włoscy licealiści zwiedzili również Białystok. Mieli okazję zapoznania się z dziedzictwem rodu Branickich (pałac Branickich, dwór myśliwski), wielokulturowością Podlasia (katedra prawosławna) oraz jednym z symboli miasta – Bazyliką św. Rocha. W Pałacu Branickich zwiedzili również muzeum farmacji gdzie mieli okazję zapoznać się tajnikami medycyny oraz lecznictwa z XIX i XX wieku.
Ostatnim punktem edukacji historycznej włoskich licealistów były odwiedziny w Warszawie. Zwiedziliśmy Stare miasto w Warszawie z Rynkiem Starego Miasta, obejrzeliśmy Pomnik Syreny czy też Zamek Królewski. Uczniowie mogli również szansę posłuchać kataryniarza, który nie tylko grał na katarynce, ale także opowiadał o życiu w przedwojennej Warszawie. Uczniowie wykorzystali czas pobytu w Warszawie na spacer Nowym Światem oraz odwiedzenie Centrum Nauki Kopernik.









