Dofinansowanie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

utworzone przez | gru 19, 2024 | Projekty

Nasza szkolna biblioteka otrzymała wsparcie finansowe w ramach programu wieloletniego – „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” – priorytet 3, kierunek interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

Całkowita kwota zadania: 15 000,00 zł

w tym:

Kwota przyznanej dotacji: 12 000,00 zł

Kwota wkładu własnego (Powiat Wysokomazowiecki): 3 000,00 zł

W ramach projektu zakupiono do biblioteki 509 pozycji. W większości są to nowości wydawnicze, książki poruszające ważne dla młodzieży problemy, książki historyczne oraz lektury.  W ramach dotacji zakupiono również w ramach promocji czytelnictwa książki na nagrody dla czytelników biorących udział w konkursach organizowanych przez bibliotekę szkolną. Zakupiono 52 pozycje na kwotę 1500,00 złotych.

Nauczyciele bibliotekarze we współpracy z innymi nauczycielami podjęli szereg działań mających na celu promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Zaplanowano i zrealizowano następujące zadania:

I. Zasięgnięto opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

Pierwszym etapem realizacji programu była diagnoza środowiska szkolnego(uczniów, rodziców i nauczycieli) w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych. Zasięgnięto opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Uczniowie i nauczyciele swoje propozycje składali podczas akcji „Ogólnopolskie Wybory Książek”(akcja trwała od maja do 15 czerwca 2024).Przy wyborze tytułów kierowano się także rankingami czytelniczymi księgarń, blogami czytelniczymi oraz  rozmowami z uczniami. Na podstawie takiej diagnozy  stworzona została lista książek , które powinny zostać zakupione do naszej biblioteki.

II. Podjęto współprace z Miejską Biblioteką Publiczna w Ciechanowcu

Przez cały czas trwania projektu biblioteka szkolna współpracowała z Miejską Biblioteką Publiczna w Ciechanowcu. Przeprowadzono konsultacje w sprawie planowanych zakupów książek. Systematycznie wymieniano informacje na temat wydarzeń promujących czytelnictwo. W ramach współpracy zrealizowano następujące zadania:

  • Udział wybranych uczniów w warsztatach „Komiksowy pamiętnik” z Tomaszem Samojlikiem (18.04.2024)
  • Udział uczniów  w lekcji bibliotecznej w ramach „Światowego Dnia Książki”(zapoznanie się ze zbiorami, sposoby wyszukiwania informacji na określony temat)-26.04.2024
  • Narodowe Czytanie „Kordiana” J. Słowackiego (08.12.2024)
  • Zajęcia biblioteczne w ramach „Noc Bibliotek-Moc Bibliotek!”(11.10.2024)
  • Szkolenie dla bibliotekarzy „Dostępność dla osób  z niepełnosprawnością.” Szkolenie   w ramach programu „Biblioteka źródłem inspiracji”(28.11.2024)
  • Majowy Konkurs Jednego Wiersza(27.06.2024)

III. Organizowanie w ciągu roku szkolnego wydarzeń promujące czytelnictwo z udziałem uczniów:

  • Spotkanie autorskie z pisarką Anna Rybakiewicz.

Nauczyciele bibliotekarze wraz z Zespołem Literatury i Języka Polskiego w dniu 7.11.2024 r. zorganizowali spotkanie z autorką powieści historycznych i obyczajowych panią Anną Rybakiewicz. Przed wydarzeniem uczniowie zapoznali się twórczością pisarki, wypożyczyli książki autorki, które zostały zakupione do szkolnej biblioteki w ramach NPRCZ. Nagrali krótki film, który został umieszczony na szkolnym tic-toku. Wykonano gazetkę ścienną, która przybliżyła uczniom twórczość pisarki. Celem spotkania było promowanie literatury i inspirowanie młodzieży do sięgania po książki Anny Rybakiewicz.

  • ,,Czytamy z sercem’’

W ramach akcji odbyła się lekcja otwarta w klasie III c . W ramach projektu młodzież wyszukiwała cytaty w różnych źródłach literatury. Cytaty odnosiły się do uczuć jak też serca jako organu. Przełożyło się to również na potrzeby drugiego człowieka. Cała społeczność szkolna wzięła udział w akcji charytatywnej. Zbierano produkty na potrzeby ludności dotkniętej powodzią. Wysyłano SMS- y pod hasłem SERCE- Pomagamy Głuchołazom. Informacja została zamieszczona na stronie internetowej szkoły jak też na szkolnym Facebooku. Wykonano również gazetkę , a cytaty zamieszczono na drzwiach wejściowych do każdej klasopracowni.

  • Akcja ,,Ogólnopolskie Wybory Książek’’.

W dniu 27.05.2024 r.  uczniowie klas : I b LO; II b LO; II d LO; II e LO; III a LO włączyli się do akcji ,,Ogólnopolskie Wybory Książek’’. Udział w akcji polegał na oddaniu głosu na wcześniej przygotowanych kartach do glosowania w lokalu wyborczym pod nadzorem komisji wyborczej. Wybory książek przypominały prawdziwe wybory państwowe. Akcja przyczyniła się do promocji biblioteki w środowisku lokalnym. Pozwoliła bibliotekarzom poznać faktyczne preferencje czytelnicze uczniów. Była też promocją czytania książek dla przyjemności, według własnych preferencji.

IV. Uwzględniono tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas spotkań z rodzicami.

Na wrześniowym spotkaniu z rodzicami poinformowano o NPRCz. Podjęto tematykę wpływu czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży.

V. Zrealizowano projekt edukacyjny na każdy oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.

W czasie realizacji NPRCz poszczególne klasy realizowały szereg projektów edukacyjnych promujących księgozbiór biblioteki szkolnej, a w szczególności książki zakupione w ramach projektu. Wszystkie projekty miały za zadanie promocję czytelnictwa i zachęcenie do odwiedzenia szkolnej biblioteki.

  • Klasy pierwsze liceum, technikum – projekt „Polecane przez uczniów”.

We wrześniu uczniowie klas pierwszych zostali zaproszeni do szkolnej biblioteki, aby poznać to miejsce i zasady jego funkcjonowania. Podczas lekcji bibliotecznej zostali zapoznani z założeniami  NPRCz. Uczniowie wypożyczali nowości zakupione w ramach projektu. Po przeczytaniu książek napisali ich recenzje. Działania  te zostały wykorzystane do stworzenia wystawki „Bookflix”. W bibliotece szkolnej zostały wyeksponowane nowości, książki polecane przez uczniów oraz książki historyczne.

  • Klasy drugie liceum – projekt Dzień Ziemi

Uczniowie klas drugich liceum realizowali projekt „Dzień Ziemi”. Poszczególne klasy w oparciu o literaturę dostępna w bibliotece szkolnej przygotowały plakaty i prezentacje, które dotyczyły segregacji odpadów, konieczności oszczędzania wody i energii oraz wielu istniejących w środowisku zagrożeń  ekologicznych spowodowanych przez człowieka. Przygotowane plakaty zostały zaprezentowane na  korytarzach szkoły. Wybrani uczniowie wyposażeni w materiały dydaktyczne udali się do Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Ciechanowcu i przeprowadzili zajęcia ekologiczne .Dzieci rozwiązywały rebusy, odgadywały zagadki i kolorowały kolorowanki. W telewizji na parterze w czasie przerw były dotwarzane filmy dotyczące ochrony środowiska z serii „Nauka  to lubię” Tomasza Rożka.

  • Klasy trzecie liceum-projekt –Przygoda z „Lalką”

Uczniowie klas trzecich liceum chętnie korzystają z zasobów szkolnej biblioteki, zapoznali się z nowościami zakupionymi w ramach realizacji projektu. Najczęściej jednak sięgają po lektury szkolne .Nauczyciele języka polskiego  wraz z bibliotekarzami przeprowadzili projekt Przygoda z „Lalką”. Cykl lekcji poświęcono kanonicznej lekturze Bolesława Prusa „Lalka”. Pierwsze zadanie polegało na tym, aby już w trakcie czytania gromadzić w kartonowym pudełku rekwizyty, które skojarzą  się z treścią lektury. Zgromadzone  skarby pomogły zapamiętać fabułę utworu. Gromadzono w pudełku także fiszki z informacjami o cytatach charakteryzujących głównych bohaterów. Na kolejnych lekcjach rozmawiano o głównych wątkach powieści, poznawano problematykę utworu. Finałem i doskonałym podsumowaniem cyklu lekcji był turniej wiedzy o „Lalce” oraz wywiad z parą pierwszoplanowych postaci-Izabelą Łęcką i Stanisławem Wokulskim, w rolę których wcielili się uczniowie.

  • Klasy czwarte liceum-projekt „Dziadoween- powtórka z romantyzmu w upiornym klimacie.”

Klasy czwarte liceum przygotowują się do egzaminu maturalnego. Często wypożyczają  lektury szkolne, aby powtórzyć do matury. Nauczyciele języka polskiego wraz z bibliotekarzami przeprowadzili projekt „Dziadoween- powtórka romantyzmu w upiornym klimacie .Uczniowie wypożyczali romantyczne utwory : „Lilie”, „Balladyna” oraz  „Dziady”. Na zajęciach  poszczególne grupy przedstawiały problematykę romantycznych tekstów. Następnie  wcielili się w powierzone im role i odgrywali scenki z dramatów. Ostatnim  etapem projektu było wykonanie plakatu, który miał być syntezą epoki romantyzmu.

VI. Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek , również w okresie ferii i wakacji.

Godziny pracy biblioteki szkolnej dostosowane były do zajęć dydaktycznych szkoły. Uczniowie mieli  możliwość korzystania z biblioteki codziennie, na każdej przerwie, a także przed lekcjami i po zakończeniu zajęć. Mieli  możliwość wypożyczania książek na okres ferii, przerw świątecznych oraz wakacji.

VII. Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w zakupach książek.

Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Wzięto pod uwagę propozycje nauczycieli specjalistów, wychowawców jak i samych uczniów. Zakupiono książki poruszające problemy integracji, tolerancji, radzenia sobie z agresja i poszanowania uczuć innych. Uzupełniono księgozbiór o pozycje o treściach terapeutycznych.

Przejdź do treści